Våra två nya kollegor Rami och Cecilia fick i veckan en första genomgång i Lundbytunneln av alla de olika tekniska systemen som finns i en vägtunnel för att den ska vara säker att färdas i. Några av systemen är elförsörjning, belysning, säkerhet, trafikövervakning, branddetektering, ventilation och trafikstyrning (bommar/skyltar).
Lundbytunneln är 2 kilometer lång, invigdes 1998, och var då den näst längsta vägtunneln i Sverige. Bara tunneln ut till Muskö som byggdes på 60-talet var längre. Nu finns i Stockholm både Norra- och Södra länken som är ännu längre och inom några år invigs även Förbifart Stockholm som blir överlägset längst. Questate har omfattande uppdrag i Trafikverkets vägtunnlar.
![Bild 1](https://usercontent.one/wp/www.qsab.se/wp-content/uploads/2022/05/Bild-1-225x300.jpg?media=1720687059)
![Bild 2](https://usercontent.one/wp/www.qsab.se/wp-content/uploads/2022/05/Bild-2-225x300.jpg?media=1720687059)
![Bild 3](https://usercontent.one/wp/www.qsab.se/wp-content/uploads/2022/05/Bild-3-225x300.jpg?media=1720687059)
![Bild 4](https://usercontent.one/wp/www.qsab.se/wp-content/uploads/2022/05/Bild-4-225x300.jpg?media=1720687059)